Archiwalny serwis www - może zawierać elementy, które nie są dostępne dla szerokiego grona odbiorców ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami.

WYDARZENIA

Działania realizowane w ramach projektu.

Konferencja – innowacyjne metody terapii autyzmu z zastosowaniem nowych technologii

Wizyta studyjna w Białymstoku

W dniach 4-8 kwietnia 2018 r. 15 nauczycieli i specjalistów z Centrum Edukacji Pranas Daunys w Kownie wzięło udział w czterodniowym szkoleniu w Białymstoku. Uczestnicy dowiedzieli się o metodach wspomagania rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w Polsce, odwiedzili 4 szkoły, pracowali według różnych modeli integracyjnych, monitorowali lekcje i zajęcia oraz uczyli się pracy z trudnymi zachowaniami dzieci. Szkolenia te były bardzo przydatne i informacyjne, umożliwiające ocenę podobieństwa i różnic między usługami osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na Litwie i w Polsce.

Wydarzenia lokalne w Kownie

Od początku projektu Centrum Kształcenia w Kownie w Kownie organizowało szkolenia wewnętrzne – wykłady dla nauczycieli, terapeutów, którzy pracują z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzicami. Tematy szkoleń skupiały się na rozwoju praktycznej wiedzy i umiejętności uczestników w celu usprawnienia procesu edukacyjnego, promowania kształtowania umiejętności społecznych dzieci i zapewnienia bardziej skutecznej integracji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Podczas szkolenia w dniu 11 kwietnia 2018 r. „Autyzm i zaburzenia przetwarzania sensorycznego” podkreślono integrację sensoryczną dzieci, podczas którego uczestnicy nauczyli się rozpoznawać potrzebę zwiększonej lub zmniejszonej stymulacji, zapewniając dziecku niezbędną pomoc w odpowiednim czasie i we właściwy sposób. Obecnych było 31 uczestników.

Kolejne tematy szkoleniowe dotyczyły zorganizowanych strategii edukacyjnych. Wykład „Nauczanie strukturalne: układ środowiska fizycznego” – 25 kwietnia 2018 r. miał na celu zapoznanie uczestników z ważnymi elementami środowiska fizycznego i możliwościami zmiany środowiska edukacyjnego w zależności od szczególnych potrzeb dziecka. W szkoleniu uczestniczyło 28 osób.

Kolejny wykład „Nauczanie strukturalne: plan i harmonogram” – 9 maja 2018 r., w którym uczestniczyło 32 osoby, poświęcony był omówieniu możliwości stosowania harmonogramów i planów, dzieleniu się doświadczeniami, ocenie ich znaczenia dla procesu edukacyjnego.

Wykład „Nauczanie strukturalne: aktywność lub struktura lekcji i planowanie” – 25 maja 2018 r., 24 uczestników, został zaprojektowany w celu analizy elementów działań edukacyjnych, które są ważne w celu zapewnienia efektywnej i znaczącej nauki praktyki.

Szkolenia były dedykowane dla nauczycieli, specjalistów i rodziców. Były nową okazją do wymiany doświadczeń. Zarówno uczestnicy jak i organizatorzy są zadowoleni z tej możliwości.

Międzynarodowe 3-dniowe szkolenie poświęcone nauczycielom i terapeutom

W dniach 17-19 maja w Kownie odbyły się międzynarodowe 3-dniowe szkolenia dla nauczycieli i specjalistów z Litwy i Polski. Szkolenie zostało zorganizowane przez Centrum Edukacji w Kaunas Pranas Daunys. Pierwszy dzień szkolenia poświęcony był zapoznaniu się z uczestnikami, znajomości cech zaburzeń ze spektrum autyzmu, możliwości edukacji przedszkolnej dzieci na Litwie, zastosowanych metod oraz aspektów organizacji pracy grupowej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Drugi dzień szkolenia poświęcony był edukacji dzieci w wieku szkolnym, uczestnicy monitorowali zajęcia / zajęcia z dziećmi, mogli samodzielnie uczestniczyć w procesie edukacji. Ten dzień poświęcony był również wykorzystaniu technologii w procesie edukacji. Uczestnicy wypełnili zadanie specjalnie przygotowanym programem komputerowym zainstalowanym na tabletach, zaprezentowali inne programy komputerowe dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Trzeci dzień szkolenia poświęcono indywidualizacji i adaptacji programów nauczania dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Przedstawiono model indywidualnej pracy z dziećmi ASS. Pod koniec dnia uczestnicy rozmawiali o metodach edukacji i innych usługach na Litwie i w Polsce, podzielili się wrażeniami i refleksjami na temat 3-dniowych szkoleń.

Szkolenia lokalne w Białymstoku

1. Jak rozmawiać z rodzicami dzieci z niepełnosprawnością? – 17.03.2018
2. Trening Umiejętności Społecznej TUS SST – 26-27.03.2018
3. Co to jest autyzm – przyczyny, objawy. Jak sobie radzić w trakcie wizyty lekarskiej – 10.05.2018
4. Rodzicielstwo dziecka z niepełnosprawnością – 12.05.2018
5. Plany aktywności w pracy indywidualnej i grupowej – 15.09.2018
6. Szkolenie dotyczące Zespołu Aspergera – Jeśli chodzi o mnie …- 21-22.09.2018
7. Wzmacnianie pozytywne, jako najważniejsza umiejętność w pracy nad efektywnym uczeniem i zachowaniem – 16.09.2018
8. Zaburzenia współistniejące ze spektrum autyzmu z uwzględnieniem farmakologii – 29.09.2018
9. Strategie rozwiązywania problemów związanych z seksualnością osób ze spektrum autyzmu – 04-05.10.2018

„Zaburzenia współistniejące ze spektrum autyzmu z uwzględnieniem farmakologii”

Szkolenie prowadzone przez dr Ewa Urbanowicz absolwentkę Wydziału Lekarskiego Akademii Medycznej w Gdańsku. Specjalistę drugiego stopnia w zakresie psychiatrii dzieci i młodzieży, a także psychoterapeutę pracującym w podejściu systemowym z klientami indywidualnymi, parami, rodzinami oraz grupami. Specjalizuje się w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu, Zespołu Aspergera oraz całościowych zaburzeń rozwoju.

Zagadnienia poruszone na szkoleniu:

  • Skala problemu, jakim jest spektrum autyzmu, klasyfikacja, objawy
  • Zaburzenia neurologiczne – przykłady, farmakoterapia,
  • Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi,
  • Skuteczność interwencji farmakologicznych i nie farmakologicznych;
  • Wybrane leki – stosowanie, objawy uboczne;
  • Zachowania agresywne, autoagresywne u dzieci z ASD– terapia, farmakologia;
  • Tiki- podział, cechy, terapia, farmakologia;
  • Zaburzenia obsesyjno – kompulsyjne – podział, leczenie, psychoterapia, farmakologia;
  • Zaburzenia nastroju- podział, objawy, terapia, farmakologia;
  • Choroba Afektywna Dwubiegunowa CHAD- objawy, charakterystyka, terapia;
  • Zaburzenia psychotyczne – przykłady, farmakologia;
  • Zaburzenia lękowe – charakterystyka, objawy, farmakologia;
  • Zaburzenia napadowe – charakterystyka, objawy, farmakologia;
  • Zaburzenia snu – charakterystyka, objawy, farmakologia;

Podstawowe zasady współpracy rodzica/opiekuna z lekarzem
Szkolenie odbyło się w dniu 29.09.2018 roku w siedzibie Krajowego Towarzystwa Autyzmu Oddział w Białymstoku przy ul. Pułaskiego 96. Uczestniczyli w nimi rodzice, opiekunowie, nauczyciele i terapeuci opiekujący się dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu- łącznie 52 osoby.

Szkolenie dotyczące Zespołu Aspergera pt.:, „Jeśli chodzi o mnie ….”

Szkolenie prowadzone przez dwóch terapeutów z Fundacji SYNAPSIS.

Joanna Burgiełł – Psycholog, psychoterapeutę od lat pracująca na rzecz osób ze spektrum autyzmu i ich rodzin. W Fundacji SYNAPSIS przeprowadza diagnozy małych dzieci oraz pracuje z pacjentami z ASD w każdym wieku i ich rodzinami. Terapeuta prowadzący zajęcia grupowe TUS, terapię indywidualną oraz konsultacje wychowawcze

Renata Werpachowska – mgr psychologii oraz profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Od prawie 25 lat towarzyszy osobom z autyzmem i ich rodzinom, pracując w  Fundacji SYNAPSIS. Od 6  lat wspiera dorosłe osoby ze spektrum autyzmu realizując projekty im dedykowane. Chętnie bierze udział  w kampaniach społecznych przygotowanych przez Fundacje SYNAPSIS, występuje w audycjach radiowych, budując w ten sposób świadomość społeczną na temat autyzmu.

  • Zagadnienia poruszone na szkoleniu:
  • Zespół Aspergera i inne zaburzenia ze spektrum autyzmu – przyczyny, objawy;
  • Kryteria diagnostyczne ICD-10 w diagnozie Zespołu Aspergera;
  • Funkcjonowanie społeczne osób z Zespołem Aspergera w różnych okresach życia;
  • Funkcjonowanie dzieci z Zespołem Aspergera w szkole;
  • Omówienie kwestionariusza: Zespół Aspergera – dokładna ocena i interwencja
  • Funkcjonowanie dzieci z Zespołem Aspergera w szkole – kwestionariusz do dokładnej oceny i interwencji;
  • Zagadnienie terapii indywidualnej i grupowej;
  • Praca z rodzina dzieci Zespołem Aspergera;
  • Zespół Aspergera „ Mówić, czy nie mówić”, „Niepełnosprawność czy dar”

Szkolenie odbyło się w dniach 22-23.09.2018 w siedzibie Krajowego Towarzystwa Autyzmu Oddział w Białymstoku przy ul. Pułaskiego 96. Uczestniczyli w nimi nauczyciele i terapeuci opiekujący się dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i Zespołem Aspergera- łącznie 45 osób.

„Trener umiejętności społecznych tus sst”

Szkolenie prowadzone przez Mirosława Szczeglik –socjolog kliniczny, psycholog sądowy, doradca zawodowy, terapeuta w Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, mediator sądowy, wykładowca akademicki.
Zagadnienia poruszone na szkoleniu:

  • Metoda treningów umiejętności społecznych;
  • Cele treningów umiejętności społecznych;
  • Role treningów umiejętności społecznych;
  • Podstawowe techniki i narzędzia treningów umiejętności społecznych;
  • Przygotowanie treningów umiejętności społecznych – obszary pracy;
  • Komunikowanie z uczestnikiem – określenie i wybór płaszczyzn komunikowania;
  • Zasoby i potencjał uczestnika – możliwości wykorzystania;
  • Kształtowanie motywacji uczestnika do zachowań akceptowanych przez otoczenie
  • Kształtowanie nawyków celowej aktywności uczestnika;
  • Trening percepcji społecznej;
  • Trening analizowania sytuacji społecznej;
  • Trening autoprezentacji, komunikowania werbalnego i pozawerbalnego;
  • Modelowa struktura treningów umiejętności społecznych;
  • Standardy pracy trenera treningów umiejętności społecznych;

Szkolenie odbyło się w dniach 26-27.03.2018r w siedzibie Krajowego Towarzystwa Autyzmu Oddział w Białymstoku przy ul. Pułaskiego 96 . Uczestniczyli w nimi nauczyciele i terapeuci pracujący się dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu- łącznie 24 osoby.

„Strategie rozwiązywania problemów związanych z seksualnością osób ze spektrum autyzmu”

Szkolenie prowadzone przez dr Izabelę Fornalik – pedagoga specjalnego, wykładowcę Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze, prowadząca zajęcia dydaktyczne na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie oraz na Podyplomowym Studium Wychowania Seksualnego Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Posiadającą wieloletnie doświadczenie praktyczne w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i niepełnosprawnością sprzężoną. Od wielu lat prowadzi warsztaty i szkolenia na temat seksualności, autorka licznych publikacji.
Zagadnienia poruszone na szkoleniu:

  • Rozwój psychoseksualny osób ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną.
  • Przejawy dziecięcej seksualności – jak reagować?
  • Jak przygotować osobę ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną do dojrzewania płciowego?
  • Potrzeba seksualna u osób ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną – prawidłowe oraz nieprawidłowe formy jej ekspresji. Norma i patologia w zachowaniach seksualnych.
  • Jak reagować na przejawy seksualności młodzieży i dorosłych ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną?
  • Jak rozwijać świadomość seksualną osób ze spektrum autyzmu,
    z niepełnosprawnością intelektualną?
  • Jak nauczyć kontroli własnych zachowań? – rola wychowania seksualnego w domu rodzinnym, instytucji (szkoła, warsztaty terapii zajęciowej itp.).
  • Osoba ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną w relacjach intymnych: od zakochania do związku.
  • Osoba z niepełnosprawnością, autyzmem, jako ofiara lub sprawca wykorzystywania seksualnego.
  • Rola profilaktyki na różnych etapach życia. Realizacja zajęć profilaktycznych w placówce/domowa profilaktyka wykorzystania seksualnego.
  • Jak współpracować z rodzicami podopiecznych z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem? Porady praktyczne.

Szkolenie odbyło się w dniu 04.10.2018 w siedzibie Krajowego Towarzystwa Autyzmu Oddział w Białymstoku przy ul. Pułaskiego 96 . Uczestniczyli w nimi rodzice, opiekunowie, nauczyciele i terapeuci opiekujący się dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu- łącznie 45 osób.

„Wzmacnianie pozytywne, jako najważniejsza umiejętność w pracy nad efektywnym uczeniem się i zachowaniem”

Szkolenie prowadzone przez dr Monikę Suchowierską-Stephany – Certyfikowanego Analityka Zachowania, Prodziekana Wydziału Psychologii na SWPS, Wiceprzewodnicząca Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej, Dyrektora Centrum Wczesnej Interwencji „Krok po Kroku”. Pierwszego w Polsce kierownika studiów podyplomowych ze stosowanej analizy zachowania oraz współtwórca szkoły specjalnej dla dzieci z autyzmem – Niepubliczna Szkoła Specjalna „Krok po Kroku”. Absolwentka Uniwersytetu w Kansas, od 19 lat pracująca z dziećmi z autyzmem.

Zagadnienia poruszone na szkoleniu:
1. ABC uczenia się
2. Wzmacnianie, jako proces behawioralny
3. Rodzaje wzmocnień
4. Wybór potencjalnych wzmocnień
5. Sposób przyznawania wzmocnień
6. Wycofywanie wzmocnień
7. Gospodarka żetonowa
8. Kontrakty behawioralne
9. Ćwiczenia / pytania & odpowiedzi

Szkolenie odbyło się w dniu 04.10.2018 w siedzibie Krajowego Towarzystwa Autyzmu Oddział w Białymstoku przy ul. Pułaskiego 96 . Uczestniczyli w nimi rodzice, opiekunowie, nauczyciele i terapeuci opiekujący się dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu- łącznie 42 osoby

„Plany aktywności w pracy indywidualnej i grupowej”

Szkolenie prowadzone przez dr Monikę Suchowierską-Stephany – Certyfikowanego Analityka Zachowania, Prodziekana Wydziału Psychologii na SWPS, Wiceprzewodnicząca Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej, Dyrektora Centrum Wczesnej Interwencji „Krok po Kroku”. Pierwszego w Polsce kierownika studiów podyplomowych ze stosowanej analizy zachowania oraz współtwórca szkoły specjalnej dla dzieci z autyzmem – Niepubliczna Szkoła Specjalna „Krok po Kroku”. Absolwentka Uniwersytetu w Kansas, od 19 lat pracująca z dziećmi z autyzmem.

Zagadnienia poruszone na szkoleniu:
1. ABC uczenia się
2. Plany aktywności, jako metoda rozwijania samodzielności
3. Ocena gotowości ucznia do używania planów aktywności
4. Umiejętności nauczyciela / rodzica potrzebne do uczenia planów aktywności
5. Organizacja środowiska i przygotowanie planu
6. Wycofywanie podpowiedzi podczas uczenia planów aktywności
7. Etapy wprowadzania planów aktywności
8. Dokumentowanie procesu uczenia się planów aktywności
9. Ćwiczenia / pytania & odpowiedzi

Szkolenie odbyło się w dniu 15.09.2018 w siedzibie Krajowego Towarzystwa Autyzmu Oddział w Białymstoku przy ul. Pułaskiego 96 . Uczestniczyli w nimi rodzice i opiekunowie opiekujący się dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu- łącznie 40 osób.

„Co to jest autyzm- przyczyny, objawy. Jak sobie radzić w trakcie wizyty lekarskiej?”

Szkolenie prowadzone przez dwóch terapeutów związanych z Krajowym Towarzystwem Autyzmu Oddział w Białymstoku.

mgr Andrzejem Cwalińskim – Wicedyrektorem Ośrodka Szkolno-Terapeutyczno-Opiekuńczego dla Dzieci i Młodzieży ze Spektrum Autyzmu w Białymstoku. Wykwalifikowanym terapeutą AAC, oligofrenopedagogiem, tyflopedagogiem, nauczycielem-informatyki z 19 letni stażem pracy terapeutycznej z osobami ze spektrum autyzmu.
Monikę Kożuchowską-Dojlido – Trenerem umiejętności społecznych.
Zagadnienia poruszone na szkoleniu:

  • Koncepcje wyjaśniające zaburzenia ze spektrum autyzmu: teoria umysłu, centralna koherencja, funkcje wychowawcze;
  • Sposoby doświadczania i postrzegania świata przez osoby z ASD ( m. in. percepcja Gesalt, ślepota pozauwagowa);
  • Sposoby przezwyciężania barier komunikacyjnych u osób z ASD;
  • Strategie strukturyzacji i wizualizacji informacji;

Szkolenie odbyło się w dniu 10.05.2018 w auli Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Białystoku przy ul. Waszyngtona 17.Uczestniczyli w nimi lekarze, rezydenci, studenci medycyny oraz personel – łącznie 30 osób.

„Jak sobie radzić z trudnymi zachowaniami u dzieci ze spektrum”

Szkolenie prowadzone przez mgr Andrzeja Cwalińskiego – Wicedyrektora Ośrodka Szkolno-Terapeutyczno-Opiekuńczego dla Dzieci i Młodzieży ze Spektrum Autyzmu w Białymstoku. Wykwalifikowanego terapeutę AAC, oligofrenopedagoga, tyflopedagoga, nauczyciela-informatyki z 19 letni stażem pracy terapeutycznej z osobami ze spektrum autyzmu.
Zagadnienia poruszone na szkoleniu:

  • Funkcjonalna analiza zachowania i jej rola w konstruowaniu programu terapeutycznego;
  • Proaktywne strategie radzenia sobie z zachowaniami kotekstowo nieodpowiednimi;
  • Trening umiejętności społecznych;
  • Trening wnioskowania moralnego;
  • Trening kontroli emocji;

Szkolenie odbyło się w dniu 07.04.2018 w siedzibie Krajowego Towarzystwa Autyzmu Oddział w Białymstoku przy ul. Pułaskiego 96. Uczestniczyli w nimi rodzice, nauczyciele i terapeuci opiekujący się dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Szkolenie tłumaczone było równolegle na język litewski dla nauczycieli i terapeutów z Kowna wizytujących w Białymstoku – łącznie 42 osób.